PrO Kunst Platform

Just another WordPress.com weblog

Notulen november 16, 2009

1e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Linda Batenburg

Contactgegevens:

Linda Batenburg
linda.batenburg@gmail.com

Anita van Bree
nita_van_bree@hotmail.com

Ilja Olthaar
Ilja84@hotmail.com
Belangrijk voor de samenwerking: Bijhouden wie wat doet

Belangrijk voor het digitaal product:
-Laagdrempelige lessen
-Belangrijke Kunstenaars (Iconen uit de de kunstgeschiedenis)
-Hedendaagse kunst (koppelend naar de kunstgeschiedenis?
-Begrippen, warm koud, symmetrie, contrast, kleur
-Verschillende technieken: kleien, schilderen, etsen, fotografie e.d.
-Interactief, meer met beeld (pratende knoppen)
-Plezier, uitdagen tot meer
-Mediawijsheid (basis, hoe werkt de pc)
-Humor (wandelende snorren) maar niet te kinderachtig

Inspiratie: Spelletje Words, Den haag, gemeentelijk museum

Niet Belangrijk:
– Feiten (tijdlijn, jaartallen enz.)
– Veel tekst

Huiswerk:
-Uitzoeken wat er wel is voor praktijkonderwijs
-Doorlezen van de informatie: Digitaal educatief product

Volgende keer:
-Hoe ziet de leerling er uit (profielschets maken)
-Brainstormen over opdrachten die we kunnen geven
-Vrij vragen ivm 30 september ontmoeting docenten Praktijkonderwijs
-Vragenlijst samenstellen voor op stage

———————————————————————————————————-

2e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Nita van Bree
Aanwezig: Nita & Ilja
Extra aandacht voor volgende keer:

– Bestanden doorgemaild door Nita
– Denk na over: is de module (die we bedenken) bestemd voor docenten of leerlingen, waarom?
– Tijd waarin de module gebruikt kan worden: in de kunstles indien mogelijk, anders mogelijkheid tot “projectweek” bieden.
Huiswerk uit vorige notulen:
Huiswerk:
-Uitzoeken wat er wel is voor praktijkonderwijs
-Doorlezen van de informatie: Digitaal educatief product
-Hoe ziet de leerling er uit (profielschets maken)
-Brainstormen over opdrachten die we kunnen geven
-Vrij vragen ivm 30 september ontmoeting docenten Praktijkonderwijs
-Vragenlijst samenstellen voor op stage

Volgende vergadering:

maandag 5 oktober om 13.00

———————————————————————————————————-

3e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Nita van Bree

Profielschets

Ilja:

  • iq:55/75
  • 12/18 jr
  • 95% allochtoon
  • Geen ervaring met kunst (zowel uit huis als school)
  • Verschillende niveaus > sociaal als intelligentie als eventuele beperking
  • Pubers
  • Veel met elkaar bezig
  • Extreem bezig met uiterlijk en rol in de groep
  • Moeite met invullen van vrije tijd

Linda:

  • Gem. iq. 50/85
  • 12/18 jr
  • 90% allochtoon
  • Slechte motoriek
  • Weinig kunst ervaring
  • Probleem kinderen (thuissituatie)
  • Matige computerkennis (hyves,msn,spelletjes)

Bregje:

  • Zie vorige
  • tussen 12/16 jr
  • Autochtoon
  • Praktisch ingesteld
  • geen kunstervaring

Nita:

  • iq max 65
  • tussen 12/20 jr
  • Verschillend in niveau (zowel cognitief als motorisch)
  • Verstandelijk gehandicapt
  • Laag niveau computerkennis
  • Verschil in thuissituatie
  • Weinig zelfstandigheid

Doel van het product

  1. Platform voor docenten
  2. Basis: Thema’s en handvaten
  3. Tool: waarin docent zelf lessen kan toevoegen
  4. Handleiding/Template: techniek, thema, onderwerp, niveau, links naar kunstwereld, differentiatiemogelijkheden, foto/beeldmateriaal, picto’s
  5. Optie: Opstellen visie + stappenplan van introduceren van kunstvak in je school
  6. Forum (snel online)
  7. Agenda
  8. Lessen labelen. Tags (licht, contrast, kunstenaar, materiaal)

Onderzoeksverdeling:

Platform + Tags: Linda

Differentiatie: Nita Uitschrijven

Basis en Thema’s: Ilja: Handleiding

Picto’s + Contact met Marleen: Bregje

Lessen labelen. Tags (licht, contrast, kunstenaar, materiaal)

Knoppen

———————————————————————————————————-

4e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Linda Batenburg
Datum: 11-11-2009
Aanwezig: iedereen

Besproken: Even weer alles op een rijtje zetten na Istanbul en nieuwe plannen maken.

Hoofdonderwerpen: – WHW voor het Platform
– Vragenlijst voor collega’s

Het Platform

Wat is het probleem:

  • Er is geen lesmateriaal voor PrO en VSO, er zijn nog geen  methodes voor Kunstonderwijs
  • Opdrachten komen vaak uit het basisonderwijs en zijn voor pubers eigenlijk te kinderachtig
  • Er word veel crea-bea gedaan in PrO & VSO, hier hangen zelden leerdoelen aan en lijken er meer te zijn om de kinderen bezig te houden.

Wat is de oplossing:

  1. Een Platform waar docenten een soort kaartenbak kunnen raadplegen voor lesmateriaal.
  2. Dit lesmateriaal is voorzien van leerdoelen en duidelijke instructies om binnen 1 opdracht 3 niveaus te hanteren, zodat het voor elke leerling interessant en te doen is.
  3. De opdrachten worden voorzien van een rating (en evt. reviews), zodat op den duur duidelijk wordt welke lessen wel of niet werken.
  4. De opdrachten zijn te sorteren op diverse trefwoorden. Er kan gezocht worden op: titel, onderwerp/thema, techniek, kunstenaar en stroming.

Hoe gaan we dit aanpakken:

  1. Een Template maken voor het uploaden van een les
    (wat staat hierin, welke info is er nodig om de les makkelijk te kunnen toevoegen zonder al teveel verdere rompslomp)
  2. Een handleiding samenstellen voor het uploaden van de lessen
  3. Categorisering van de lessen
  4. Een Ratingsysteem voor de lessen
    (incl. review systeem voor opmerkingen + evt tips voor volgende gebruikers van de les)
  5. Links verzamelen om docenten ook op digitale lessen te attenderen
  6. Kern van het platform en de lessen:  Kunstgericht

Taken voor de volgende keer:

  • Vragenlijst doornemen met collega op stage
  • Een les aanpassen en in 3 niveaus herschrijven
  • Platformen(o.a. digischool) en websites bekijken
  • Vragen of we de Digitaal Producten van vorig jaar kunnen bekijken (VSO en PrO gericht)

———————————————————————————————————-

5e meeting: Digitaal product
Notulen door: Nita van Bree
Datum: 16-11-2009
Aanwezig: Nita, Ilja, Bregje (laat) en Linda (laat)

Taakverdeling

Linda

  • Vragenlijst aanpassen en mailen
  • Mailinglist docentendag doorsturen naar Bregje
  • “beoordelen” websites op VORM
  • Blog indelen
  • Lijstje met websites op blog zetten

Ilja

  • “Beoordelen” verzamelde lessen
  • Lijst maken van do’s en don’t (waarom is een les wel of niet bruikbaar, eventueel toepassen op verzameling van goed/slecht)
  • Kijk naar inhoud en vorm
  • Toepassing van kunstenaars (eventueel aanpasbaar, later zelf bijvoegen als optie)

Bregje

  • Oude digitale producten verzamelen en beoordelen
  • Vragenlijst verspreiden, verzamelen en samenvatten

Nita

  • Matrix vooronderzoek samenstellen
  • Beoordelen websites INHOUD

Met deze uitkomsten kunnen we uiteindelijk een template gaan samenstellen.

Volgende vergadering:

18 november 2009

10.30 uur

———————————————————————————————————-

6e meeting: Digitaal product
Notulen door: Linda Batenburg
Datum: 23-11-2009
Aanwezig: Nita, Ilja, Bregje en Linda

Besproken onderwerpen:

  • Het vertrek van Bregje
  • Websites vorm & inhoud
  • Pictogram gebruik
  • Indeling van de lessen
  • Algemene takenlijst
  • Voorbeelden digitaal product

Algemene takenlijst:

  • Lessen verzamelen (iedereen)
  • Platform Interface (Linda)
  • Les template inhoud (Ilja)
  • Vragenlijsten (Nita)

Hoofdkenmerken:
Lessen online voor PrO & VSO, geen gefröbel, kunst als uitgangspunt, meerwaarde, behapbaar.

Voor de volgende keer vooronderzoek inleveren

vragenlijst in googleForm zetten?

———————————————————————————————————-

7e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Linda Batenburg
Datum:
09-12-2009
Aanwezig:
Nita, Ilja en Linda

Aanpassen lesopzet:
Kunstenaar/kunststroming kan natuurlijk ook architectuur of glas-in-lood ramen zijn. Dus dit wordt aangepast naar: Stimulus

zelfstandige verwerking wordt: Uitvoering

Introductie voorbeeldlessen korter en nadenken over betere naam: proces / lesplan

Een kopje Inspiratie waar men links en literatuur tips kwijt kan

Evaluatie/afsluiting vervangen door alleen: Afsluiting

Overige taken:

  • handleiding voor werkblad (.doc voorbeeld werkblad)

  • handleiding voor uploaden .pdf

  • uitleggen doel van de website

  • In het verslag: tip weghalen bij differentiatie

Techniek: uitzoeken

Tijdsindicatie: specificeren

Materialen specificeren: hout, klei enz

Bron vermelding van de inspiratie (uit boeken kijk op kunst)

Afbeeldingen uploaden mogelijk maken: eindresultaat.

 

Plaats een reactie