1e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Linda Batenburg
Contactgegevens:
Linda Batenburg
linda.batenburg@gmail.com
Anita van Bree
nita_van_bree@hotmail.com
Ilja Olthaar
Ilja84@hotmail.com
Belangrijk voor de samenwerking: Bijhouden wie wat doet
Belangrijk voor het digitaal product:
-Laagdrempelige lessen
-Belangrijke Kunstenaars (Iconen uit de de kunstgeschiedenis)
-Hedendaagse kunst (koppelend naar de kunstgeschiedenis?
-Begrippen, warm koud, symmetrie, contrast, kleur
-Verschillende technieken: kleien, schilderen, etsen, fotografie e.d.
-Interactief, meer met beeld (pratende knoppen)
-Plezier, uitdagen tot meer
-Mediawijsheid (basis, hoe werkt de pc)
-Humor (wandelende snorren) maar niet te kinderachtig
Inspiratie: Spelletje Words, Den haag, gemeentelijk museum
Niet Belangrijk:
– Feiten (tijdlijn, jaartallen enz.)
– Veel tekst
Huiswerk:
-Uitzoeken wat er wel is voor praktijkonderwijs
-Doorlezen van de informatie: Digitaal educatief product
Volgende keer:
-Hoe ziet de leerling er uit (profielschets maken)
-Brainstormen over opdrachten die we kunnen geven
-Vrij vragen ivm 30 september ontmoeting docenten Praktijkonderwijs
-Vragenlijst samenstellen voor op stage
———————————————————————————————————-
2e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Nita van Bree
Aanwezig: Nita & Ilja
Extra aandacht voor volgende keer:
– Bestanden doorgemaild door Nita
– Denk na over: is de module (die we bedenken) bestemd voor docenten of leerlingen, waarom?
– Tijd waarin de module gebruikt kan worden: in de kunstles indien mogelijk, anders mogelijkheid tot “projectweek” bieden.
Huiswerk uit vorige notulen:
Huiswerk:
-Uitzoeken wat er wel is voor praktijkonderwijs
-Doorlezen van de informatie: Digitaal educatief product
-Hoe ziet de leerling er uit (profielschets maken)
-Brainstormen over opdrachten die we kunnen geven
-Vrij vragen ivm 30 september ontmoeting docenten Praktijkonderwijs
-Vragenlijst samenstellen voor op stage
Volgende vergadering:
maandag 5 oktober om 13.00
———————————————————————————————————-
3e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Nita van Bree
Profielschets
Ilja:
- iq:55/75
- 12/18 jr
- 95% allochtoon
- Geen ervaring met kunst (zowel uit huis als school)
- Verschillende niveaus > sociaal als intelligentie als eventuele beperking
- Pubers
- Veel met elkaar bezig
- Extreem bezig met uiterlijk en rol in de groep
- Moeite met invullen van vrije tijd
Linda:
- Gem. iq. 50/85
- 12/18 jr
- 90% allochtoon
- Slechte motoriek
- Weinig kunst ervaring
- Probleem kinderen (thuissituatie)
- Matige computerkennis (hyves,msn,spelletjes)
Bregje:
- Zie vorige
- tussen 12/16 jr
- Autochtoon
- Praktisch ingesteld
- geen kunstervaring
Nita:
- iq max 65
- tussen 12/20 jr
- Verschillend in niveau (zowel cognitief als motorisch)
- Verstandelijk gehandicapt
- Laag niveau computerkennis
- Verschil in thuissituatie
- Weinig zelfstandigheid
Doel van het product
- Platform voor docenten
- Basis: Thema’s en handvaten
- Tool: waarin docent zelf lessen kan toevoegen
- Handleiding/Template: techniek, thema, onderwerp, niveau, links naar kunstwereld, differentiatiemogelijkheden, foto/beeldmateriaal, picto’s
- Optie: Opstellen visie + stappenplan van introduceren van kunstvak in je school
- Forum (snel online)
- Agenda
- Lessen labelen. Tags (licht, contrast, kunstenaar, materiaal)
Onderzoeksverdeling:
Platform + Tags: Linda
Differentiatie: Nita Uitschrijven
Basis en Thema’s: Ilja: Handleiding
Picto’s + Contact met Marleen: Bregje
Lessen labelen. Tags (licht, contrast, kunstenaar, materiaal)
Knoppen
———————————————————————————————————-
4e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Linda Batenburg
Datum: 11-11-2009
Aanwezig: iedereen
Besproken: Even weer alles op een rijtje zetten na Istanbul en nieuwe plannen maken.
Hoofdonderwerpen: – WHW voor het Platform
– Vragenlijst voor collega’s
Het Platform
Wat is het probleem:
- Er is geen lesmateriaal voor PrO en VSO, er zijn nog geen methodes voor Kunstonderwijs
- Opdrachten komen vaak uit het basisonderwijs en zijn voor pubers eigenlijk te kinderachtig
- Er word veel crea-bea gedaan in PrO & VSO, hier hangen zelden leerdoelen aan en lijken er meer te zijn om de kinderen bezig te houden.
Wat is de oplossing:
- Een Platform waar docenten een soort kaartenbak kunnen raadplegen voor lesmateriaal.
- Dit lesmateriaal is voorzien van leerdoelen en duidelijke instructies om binnen 1 opdracht 3 niveaus te hanteren, zodat het voor elke leerling interessant en te doen is.
- De opdrachten worden voorzien van een rating (en evt. reviews), zodat op den duur duidelijk wordt welke lessen wel of niet werken.
- De opdrachten zijn te sorteren op diverse trefwoorden. Er kan gezocht worden op: titel, onderwerp/thema, techniek, kunstenaar en stroming.
Hoe gaan we dit aanpakken:
- Een Template maken voor het uploaden van een les
(wat staat hierin, welke info is er nodig om de les makkelijk te kunnen toevoegen zonder al teveel verdere rompslomp) - Een handleiding samenstellen voor het uploaden van de lessen
- Categorisering van de lessen
- Een Ratingsysteem voor de lessen
(incl. review systeem voor opmerkingen + evt tips voor volgende gebruikers van de les) - Links verzamelen om docenten ook op digitale lessen te attenderen
- Kern van het platform en de lessen: Kunstgericht
Taken voor de volgende keer:
- Vragenlijst doornemen met collega op stage
- Een les aanpassen en in 3 niveaus herschrijven
- Platformen(o.a. digischool) en websites bekijken
- Vragen of we de Digitaal Producten van vorig jaar kunnen bekijken (VSO en PrO gericht)
———————————————————————————————————-
5e meeting: Digitaal product
Notulen door: Nita van Bree
Datum: 16-11-2009
Aanwezig: Nita, Ilja, Bregje (laat) en Linda (laat)
Taakverdeling
Linda
- Vragenlijst aanpassen en mailen
- Mailinglist docentendag doorsturen naar Bregje
- “beoordelen” websites op VORM
- Blog indelen
- Lijstje met websites op blog zetten
Ilja
- “Beoordelen” verzamelde lessen
- Lijst maken van do’s en don’t (waarom is een les wel of niet bruikbaar, eventueel toepassen op verzameling van goed/slecht)
- Kijk naar inhoud en vorm
- Toepassing van kunstenaars (eventueel aanpasbaar, later zelf bijvoegen als optie)
Bregje
- Oude digitale producten verzamelen en beoordelen
- Vragenlijst verspreiden, verzamelen en samenvatten
Nita
- Matrix vooronderzoek samenstellen
- Beoordelen websites INHOUD
Met deze uitkomsten kunnen we uiteindelijk een template gaan samenstellen.
Volgende vergadering:
18 november 2009
10.30 uur
———————————————————————————————————-
6e meeting: Digitaal product
Notulen door: Linda Batenburg
Datum: 23-11-2009
Aanwezig: Nita, Ilja, Bregje en Linda
Besproken onderwerpen:
- Het vertrek van Bregje
- Websites vorm & inhoud
- Pictogram gebruik
- Indeling van de lessen
- Algemene takenlijst
- Voorbeelden digitaal product
Algemene takenlijst:
- Lessen verzamelen (iedereen)
- Platform Interface (Linda)
- Les template inhoud (Ilja)
- Vragenlijsten (Nita)
Hoofdkenmerken:
Lessen online voor PrO & VSO, geen gefröbel, kunst als uitgangspunt, meerwaarde, behapbaar.
Voor de volgende keer vooronderzoek inleveren
vragenlijst in googleForm zetten?
———————————————————————————————————-
7e meeting: Digitaal Product
Notulen door: Linda Batenburg
Datum: 09-12-2009
Aanwezig: Nita, Ilja en Linda
Aanpassen lesopzet:
Kunstenaar/kunststroming kan natuurlijk ook architectuur of glas-in-lood ramen zijn. Dus dit wordt aangepast naar: Stimulus
zelfstandige verwerking wordt: Uitvoering
Introductie voorbeeldlessen korter en nadenken over betere naam: proces / lesplan
Een kopje Inspiratie waar men links en literatuur tips kwijt kan
Evaluatie/afsluiting vervangen door alleen: Afsluiting
Overige taken:
-
handleiding voor werkblad (.doc voorbeeld werkblad)
-
handleiding voor uploaden .pdf
-
uitleggen doel van de website
-
In het verslag: tip weghalen bij differentiatie
Techniek: uitzoeken
Tijdsindicatie: specificeren
Materialen specificeren: hout, klei enz
Bron vermelding van de inspiratie (uit boeken kijk op kunst)
Afbeeldingen uploaden mogelijk maken: eindresultaat.