PrO Kunst Platform

Just another WordPress.com weblog

Ontmoetingsdag april 15, 2010

2e ontmoetingsdag, Leuk om te zien dat er zoveel reacties waren.

Er wordt gekeken naar het afstudeer-project www.pro-kunst.nl

Deze website is een initiatief van Linda, Ilja en Nita, waar lesmateriaal wordt aangeboden voor docenten Bevo in het Praktijk- en Speciaal Onderwijs.

Ook is er de mogelijkheid lesmateriaal van elkaar te bekijken en uit te wisselen.

Inventarisatie:

Aantal docenten Bevo binnen een school: grote school > meerdere docenten, kleine school > één docent.

In sommige scholen wordt gebruik gemaakt van een portfolio, hierin verzamelen de leerlingen hun werk, verdeeld over de jaren. Dit kan zowel een vakoverstijgend portfolio zijn als een vakspecifiek portfolio. Ook verschilt het per school of er in dit portfolio originele werken zitten of alleen foto’s van werk.

Een probleem in het Pr is de grootte van de klassen. Niet op ieder school wordt Bevo in gehalveerde klassen gevolgd. Hierdoor is het soms moeilijk om voldoende inhoud aan de lessen te kunnen geven. Door onderbezetting is het moeilijk iedereen betrokken te houden, moeilijke leerlingen die geen zin hebben vallen daardoor een beetje buiten de boot.

Probleem en tips

Mediaproject > Anne > wordt deels gegeven door cineast (animator). Dit leidt tot druk op leerlingen en docent. Probleem is ook dat docent niet veel kennis heeft van bewerking op de pc.

Judea: er kan gekeken worden of het mediaproject eventueel als project gegeven kan worden.  Dit project kan een aantal weken duren, hiervoor kan de hulp worden ingeroepen van speciale docenten (ICT, Drama, Nederlands, enz.).

Voorbeeld van Judea: Video project : Tijdens dit project werd gefilmd, bewogen, en gebruik gemaakt van blacklight. 3e klas werkt in speciaal gehuurde lokatie waar ze zelf mochten filmen. Het werd gedaan door een Kunstklas. Doordat leerlingen in deze groep erg enthousiast zijn over het project trekt dit mensen aan. Mensen willen graag meedoen.

Een andere invulling voor digitale lessen kan bijvoorbeeld het maken van een Foto-roman zijn, invulling hiervan kan plaatsvinden in lokaal ict. De bewerking kan in word.

Gastlessen zijn ook ook een eventuele invulling.

Website

Wat vinden de docenten van de website, kunnen we er mee werken.

Er zijn inmiddels 22 lessen toegevoegd door Linda, Ilja en Nita.

De online-versie van de website is nog in ontwikkeling, hierdoor kan het dus gebeuren dat onderdelen van de website niet werken. Er wordt gewerkt aan het zo veel mogelijk toegankelijk zijn van de website.

Tijdens de ontmoetingsdag zijn er zowel papieren versies van de online lessen als digitale versies.

Bespreken visie

Op de website staat een visie uitgeschreven over kunsteducatie voor het speciaal- en praktijkonderwijs. Om er voor te zorgen dat dit overeenkomt met de visie van docenten die werkzaam zijn in dit onderwijs, is deze visie tijdens de bijeenkomst besproken.

Punt 6 in de visie bleek een hobbel. Er wordt gestruikeld over de term ‘filosoferen’. Dit lijkt namelijk erg moeilijk voor het niveau leerlingen. Uiteindelijk blijkt dit toch wel te worden toegepast, alleen niet zozeer onder de noemer filosoferen.

Punt 6 tip van Judea: Filosoferen met schilderijen van Kröllermuller

De Lesopzet

Op dit moment wordt de omvang van een les aangegeven met de term ‘lessen’. Dit zal worden veranderd in ‘uren’. Dit omdat de duur van lessen verschilt per school.

De optie om een werkstuk in het portfolio te gebruiken mist. Uiteindelijk blijkt dat de werking van het portfolio op verschillende scholen verschillen van invulling.

Portfolio mist (document waarin verzamt wordt, bewijsmap.) Werkstuk kan in portfolio. Eventueel foto.

Foto + leerling van werk in map, werk zelf kan mee naar huis.

Als leerdoel in het lesplan: Leerling waardeert eigen werk, is trots op werk. Dit is echter een doel dat in iedere les geschreven kan worden zou misschien beter op zijn plaats zijn in de leerlijn of een eventueel handelingsplan.

Criteria

Beeldmateriaal: is een aanzet tot het vinden van, docent dient hier zelf invulling aan te geven (presentatie, beamer, prints, enz.)

Frobelen: Er wordt gebruik gemaakt van 3-d kaarten. Tip is om dit bijvoorbeeld te verbinden aan een thema, verschil per niveau, invulling veranderen, eventueel gebruiken als tussen opdracht, ingaan op belevingswereld van de leerling.

Marmeren met scheerschuim.

Wat heb je er aan als leerling om deze les te volgen. Gericht op de toekomst van de leerling, invulling van vrije tijd.


Toevoeging

Een les kan door docenten worden toegevoegd. Dit gebeurt door gegevens in te voeren in een template. De ingevoerde gegevens komen niet meteen online, maar komen bij ons (de ontwikkelaars van de website) terecht. Hier wordt de inhoud gecontroleerd en in een lay-out verwerkt. Dit om te voorkomen dat er willekeurige gegevens online verschijnen en om de kwaliteit gecontroleerd te houden.

http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dDlJeS1aYXpVY0xhdjhHS0ltUGl6UVE6MA

Toekomstmuziek

Reacties: Uiteindelijk zou het ideaal zijn wanneer een docent reacties kan toevoegen bij een les, een soort recensie, en een eventueel beoordelingssysteem (zie hiervoor bol.com)

Forum: in de toekomst kijken naar combinatie

Gebruik

Er is tijdens de dag gepeild of de website gebruikt zal worden. Het antwoord hierop was unaniem ‘Ja’.

Het is belangrijk de website te gaan koppelen aan bestaande websites als digischool en kennisnet om bekendheid te verwerven.

De mogelijkheid om zelf lessen toe te voegen wordt zeer gewaardeerd. We hopen dan ook dat hier spoedig gebruik van zal worden gemaakt.

Lessen die zijn besproken tijdens de dag kunnen dan ook worden ingevoerd op de website. Deze zullen hier uiteindelijk op verschijnen. Omdat er nog aan de website wordt gewerkt kan dit echter enige tijd in beslag nemen.

Via de mail zullen wij mensen op de hoogte houden van de ontwikkeling van de website.

Volgende ontmoetingsdag

Locatie: Lelystad, Praktijkschool De Steiger

Starttijd: 10:00

Datum: Donderdag 4 november

Eventuele invulling van het programma: Lezing van het Fotomuseum Amsterdam, Workshop digitale fotobewerking.

Dit alles onder voorbehoud.

Eindexamen Expositie

De makers van de website en organisatoren van deze ontmoetingsdag zijn 4e jaars studenten aan de Willem de Kooning Academie, opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving.

Van 16 juni 2010 t/m 20 juni zal in Las Palmas in Rotterdam (vlakbij Hotel New York) de eindexamen expositie plaatsvinden. Hopelijk zal het werk van deze dames hier te zien zijn. Bij deze is iedereen van harte uitgenodigd te komen kijken.

Tips

Plint: http://plint.nl/

Dada, kunsttijdschrift, te vinden op de website van Plint.

Mister Motley (interessant als docent, moeilijk voor ll) http://www.mistermotley.nl/

Boek: ‘Kleur‘, theo schildkamp, isbn 90 269 2361 9

Textiel in het nieuw: uitkomst van ontmoetingsdag, voor praktijkonderwijs, cd-rom met opdrachten en dergelijke. Overzichtelijke leerlijnen. Erg technisch, simpele opdrachten.

http://www.textielinhetnieuw.nl

Filosoferen met schilderijen van Krölermuller http://www.kmm.nl/school-project/1/13/Filosoferen-met-schilderijen

Link naar invoer van lessen: http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dDlJeS1aYXpVY0xhdjhHS0ltUGl6UVE6MA

 

Plaats een reactie